maandag 1 juli 2013

Scheiden

Een kop verzinnen is ook wat, scheiden was het eerste wat ik kon bedenken. En dat is niet zo raar, want ik ben echt een ster in scheiden! Geen zorgen, ik ben zeer gelukkig getrouwd, maar verder ben ik op het abnormale af alles aan het scheiden. Afval welteverstaan.

Zo gaat bij mij het theezakje in de groene bak, het touwtje en nietje als deze aanwezig is in de afvalemmer en het papieren labeltje..........juist in de oudpapier bak. Zo verzamel ik dus ook plastic en peuter alles uit elkaar om het in de juiste afvalbak te deponeren! Ik doe dit alles met de gedachte dat ik er zo goed aan doe voor het milieu en hoop zo mijn steentje bij te dragen omdat we de wereld al zo vervuilen met z'n allen.

Het heeft ook meer voordelen, zo is bij ons de grijze container niet vol te krijgen. Deze wordt dus bijna alleen gevuld met afval wat ik weer uit de bermen haal. Ook een grote irritatiebron voor mij, wij wonen op een route waar veel schooljeugd fietst. En die zijn na het drinken van een blikje energydrank vaak zo moe dat het ze te veel is om het blikje op te ruimen in een AFVALBAK dus dumpen ze het nietsvermoedende blikje maar in de berm om door mij weer opgeraapt te worden en mee naar huis de grijze container in! Ook favoriete dumpertjes zijn: sigarettenpakjes, snoeppapiertjes en bierblikjes. De bermen zijn zo mooi, en dan die troep erin die niet verteerd dat is een doorn in mijn oog. Na weken/jaren ligt het er anders nog. En dan nog dat plastic, BPA is een zeer schadelijke stof die ook nog weer in de natuur wordt opgenomen klik hier om meer te lezen over BPA.

Dit alles is ooit begonnen met mijn opvoeding, mijn moeder raapte altijd al het vuil al in de buurt op zodat alles er netjes uit bleef zien. En zo werkt het ook, hoe meer er ligt hoe meer er bij komt. Het werkt als een magneet. Wel leuk om te zien is dat er meer mensen mee bezig zijn, bij ons op het dorp woont dus ook een man die in de rondte fietst en wandelt met standaard een tas en handschoenen om de boel op te ruimen. Kleine moeite groot plezier!

Als laatste een leuke foto. We waren in het voorjaar aan het fietsen in Drenthe en kwamen daar een bankje tegen. Er was geen afvalbak in de buurt, en de mensen die daar blikjes bier gedronken hadden waren daar zeer creatief mee omgegaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten