vrijdag 20 december 2013

Verwachting en teleurstelling

Het is vandaag de laatste vrijdag voor de kerst. De kerstpakketten staan klaar, en we zitten gezellig met z'n allen aan een kerstborrel in de kantine. Iedereen is goed gemutst want de vakantie ligt voor ons.

Dan krijg je leuke gesprekken. Eén ervan begon met een leuk verhaal, ze vertelde dat ze bij een ander bedrijf had gewerkt en dat ze daar altijd een gezellige man aan de lijn had waar ze haar spullen bij bestelde. Dat was een wisselwerking, want die man belde haar ook weer voor informatie etc. Gewoon leuk contact wat goed klikt. Dan heb je daar een idee bij hoe zo'n man eruit zou moeten zien. Nou je raad het vast al........op een dag vertelde de man dat hij langs zou komen op een zaterdag. Zij was natuurlijk benieuwd hoe hij eruit zag, dus vroeg hoe laat hij er zou zijn en kwam op haar vrije zaterdag om de man te ontmoeten! De man zag er totaal anders uit dan ze verwachtte!

De jongens op kantoor beaamde meteen dat het bijna altijd "tegenvalt", zij hebben vaak eerst klanten aan de lijn en zien deze later in levende lijve in de showroom.

Dit is vast heel herkenbaar, wie heeft het nou niet meegemaakt.

Maar eigenlijk is het helemaal niet vreemd toch, loop eens in de supermarkt, hoeveel mensen vind je dan daadwerkelijk aantrekkelijk? Deze mensen kunnen wel ontzettend sympathiek overkomen door de telefoon! Het is dus een verwachting om een aantrekkelijk iemand te bedenken als je er een leuk gesprek mee hebt.

Zo verwacht je ook wel eens naar een leuk feest te gaan, je hebt een bepaalde voorstelling hoe het moet zijn en wie er zullen zijn. En dan valt het toch tegen.....Maar andersom ook zo, dan zie je er tegenop om naar een feest te gaan, en dan is het toch gezellig!

Als ik op vakantie ga, heb ik er totaal geen verwachting van. Natuurlijk weet ik wel dat ik naar de zon ga, of naar de bush etc. Maar ik ga me niet te veel verdiepen in hoe en wat. Puur omdat ik in het verleden vaak teleurgesteld was omdat ik het me anders had voorgesteld. Dit werkt echt heel goed voor mij.

Net als weersverwachting. Ook zo'n dooddoener. Morgen grote kans op regen in het noorden hoorde ik ze gisteren nog zeggen. En ja hoor, de hele dag zonnig vandaag! Ik zou er voorkeur aan geven om NOOIT geen weersbericht te hoeven aanhoren, maar helaas is dat niet mogelijk. Je pikt het altijd wel een keer op. En je wordt er altijd door beïnvloed. Laat mij maar gewoon naar buiten kijken en beoordelen of ik een regenjas aan moet of niet, ik wil dat helemaal niet van tevoren weten!

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat ik een hekel aan verwachtingen heb. Misschien voor mij een goed voornemen om geen verwachtingen te verwachten in 2014!

Gezellige kerstdagen en ik wens jullie alles wat wenselijk is voor 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten