vrijdag 30 augustus 2013

Jaloezie

Dit is eigenlijk al een rot woord: jaloezie....... Jaloers klinkt als velours, maar het is zeker niet zo mooi en zacht! Maar laten we het niet te erg maken, jaloers zijn is en moet iedereen wel eens zijn! Bijvoorbeeld als iemand te dicht bij je geliefde partner komt!

Dieren zijn het ook, en nog mooier: zij laten het ook nog openbaar merken dat ze jaloers zijn en verbergen het echt niet! Wij schamen ons er vaak ook voor.
Zo had ik gisteren nog een labrador kop op mijn schoot, en wilde mijn andere kleine Griekse zwerfhondje hier weer bovenop gaan zitten! Tja..... En mijn ouders hadden vroeger een aquarium en als ze nieuwe visjes gekocht hadden gingen ze uitgebreid voor het aquarium zitten. De kat vond dat een minder goed plan en eiste zijn aandacht dan meteen!

Ook ik ben wel eens jaloers, al heb ik eigenlijk helemaal geen reden om jaloers te worden want ik ben een zeer gelukkig mens! Maar laatst had ik een gesprek met iemand die vertelde mij dat ze die dag 85 orders had ontvangen met haar webshop! Toen dacht ik hè zoveel, en een steekje jaloezie ;-) maar ik had al eens bij haar besteld en nu dus weer, en kwam erachter dat de ordernummers niet zoveel van elkaar verschilde..........dus ze wilde mij jaloers maken! Daar was ik even ingestonken......Maar dat is dus een mindere vorm van jaloezie, mensen jaloers maken met opzet, en dat kan natuurlijk rare vormen aannemen!

Helaas hebben alle ruzies, met vrienden of familie met jaloezie te maken!

Dan heb je nog ziekelijke jaloezie, dat neemt weer andere ernstigere vormen aan. Als we de kranten lezen dan herkennen we dat wel soms tot de dood aan toe!

Drie vormen van jaloezie dus:
  • Normale vorm van jaloezie
  • Iemand jaloers maken
  • Ziekelijke jaloezie
Tot slot wil ik jullie dit geweldige nummer van Beth Hart meegeven: Jealousy er wordt eerst een klein stukje gepraat maar daarna is het genieten: klik hier om het nummer te bekijken en beluisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten