donderdag 15 augustus 2013

Beoordelen, vooroordelen en vertrouwen!

Soms kom je in een situatie terecht wat je tot nadenken zet.

Zo kreeg ik dus een kaartje in de brievenbus om de ramen te lappen voor een bepaald bedrag. Ik kon aan de naam zien dat het van buitenlandse afkomst was. Mijn ramen waren inmiddels matglas geworden dus ik was zeker geïnteresseerd!

Het eerste wat in mij opkwam was: zal dat wel te vertrouwen zijn? Ik vind het altijd moeilijk om vreemde mensen in en om mijn veilige thuis toe te laten.
De tweede gedachte was: niet zo gek denken, ze werken, en doen hard hun best om klanten te zoeken. Daar heb ik dan ook weer heel veel waardering voor!
De derde gedachte was: natuurlijk zijn ze te vertrouwen, 1 fout en ze zijn hun klanten kwijt!

Deze gedachten spreek je niet zo gauw uit, maar ik denk dat veel mensen dit wel herkennen.

Nou is die beste jongen langs geweest en heeft in no time de ramen gelapt. Helemaal naar het zin, en de dag erop kwam hij alle goten en houtwerk doen. Zo zat ik dus met lunchtijd even met hem te praten, en we hadden het over vakantie. Ik vroeg hem of hij op vakantie ging, en hij vertelde hij dit jaar niet naar zijn vaderland op vakantie ging omdat zijn auto was gestolen!

Hij had zijn auto op marktplaats gezet. Daar kwamen mensen op af voor een proefrit. Na de proefrit hadden ze een telefoontje (afleidingsmanoeuvre) en hebben ze de sleutels omgewisseld! 's Nachts is zijn auto gestolen..........weg € 16000,=

Zo zie je maar, we moeten mensen altijd beoordelen, dat doen we volgens mij altijd! Zodra we iemand ontmoeten beoordelen we dit persoon. Vooroordelen zijn eigenlijk afwegingen die je maakt over dat persoon, wat nodig is om het persoon te beoordelen! En als je alles hebt overwogen dan komt vertrouwen, dat is het moeilijkste gedeelte. Helaas zijn er ook mensen die zich voordoen alsof ze dat vertrouwen verdienen, maar dus niet te vertrouwen zijn. Daarom is er ook niets mis met beoordelen en vooroordelen, het mooie hiervan is dat je ze altijd bij kunt stellen!

1 opmerking:

  1. Vertrouwen en wantrouwen liggen ook dicht bij elkaar...je eigen gevoel is dan van belang denk ik.....mooie woorden

    BeantwoordenVerwijderen